Deník

07.06.2016 09:51

22.5. Neděle

Z Prahy do Tallinu jsme letěli přes Rigu, kde jsme měli pouze pár minut na přestup. Naštěstí jsme všechno v pohodě zvládli a do Tallinu přiletěli včas. Měli jsme příšerný hlad, proto jsme hned po ubytování hledali, kde se najíst za rozumnou cenu. Paní na recepci v hostelu nám poradila moc dobře, a tak se nám povedlo ochutnat i něco z místní kuchyně. Večer jsme nikam nešli, protože jsme byli po cestě unavení, ale přesto jsme někteří nemohli usnout. Až do jarní rovnodennosti se dny prodlužují a i o půlnoci bylo venku ještě pořád světlo.

Letěli jsme o den dřív z praktických důvodů. Jelikož 23. 5. měl být oficiální začátek akce a všechny spoje přilétaly až pozdě večer, rozhodli jsme se letět o den dřív, aby ostatní týmy na nás nemusely čekat a nemusel se upravovat program.

23.5. Pondělí

Ráno jsme se vzbudili do jasného dne. Nasnídali jsme se a vybrali na mapě místa, která bychom rádi navštívili. Historické centrum Tallinnu je malé, ale kouzelné. Všechno je blízko a pěšky dostupné. Prošli jsme se bývalou rybářskou čtvrtí Kalamaja až k přístavu, zpátky do města přes městskou bránu Viru. Po obědě jsme se s ostatními týmy sešli na letišti a společně se autobusem přepravili do cílové destinace Haapsalu. V hotelu nás čekala večeře, kterou jsme zahájili program a naplánovali si další den.

Haapsalu je malé městečko na západě země, na břehu Maatsalského zálivu. Je známé svým středověkým hradem a lázeňskými promenádami. Je to jedno ze dvou Estonských letovisek. Největší význam má ale pro udržení přírodního bohatství, protože na jeho březích a přilehlých ostrovech nacházejí domov tisíce ptáku. V rámci migrace využívají Maastsalský záliv jako přestupní stanici.

24.5. Úterý

Den jsme zahájili ve škole Ridala. Je to jedna ze dvou škol v kraji a nachází se asi 15 km od města Haapsalu. Přivítali nás místní žáci, učitelé a paní ředitelka. Děti nás provedly a ukázaly nám svou školu. Byly pro nás připraveny 3 workshopy, které se týkaly umění a kultury.

V prvním workshopu jsme se dozvěděli něco o estonských symbolech a vytvořili si je z recyklovaných materiálů.

Druhý workshop se týkal hudby. Paní učitelka nás seznámila se starobylým nástrojem, kterému se říká Kannel. Jedná se o dřevěný strunový nástroj, na kterém zvládli vyloudit příjemné zvuky všichni žáci. V kombinaci s pianem a kytarou (na kterých zvládli udržet tempo opravdu všichni) jsme si zahráli některé tradiční estonské písně i jednu, kterou znali ve všech partnerských zemích.

Třetí workshop byl věnován tradičním lidovým krojům. Dozvěděli jsme se, jaké barvy a tvary se používají v jednotlivých krajích, jaký má význam zdobený pásek, který musí vlastnit každá žena, a jak se tento pásek vyrábí. Zkusili jsme si sami nakreslit vlastní kroj, ale původní estonské kroje jsou opravdu hezčí.

Po obědě jsme se vrátili do města Haapsalu a navštívili jsme muzeum Illon Wikland´s wonderland. Muzeum je věnováno ilustrátorce Illon Wikland, která ilustrovala téměř všechny knížky od Astrid Lindgrenové (kromě Pipi Punčochaté). Shlédli jsme dokument, ve kterém vykreslila svůj život a důvody, proč své ilustrace věnovala právě Haapsalu. Na zdech visí původní ilustrace a grafiky nejznámějších knížek a dokonce můžete najít i místo, kde se na vás možná snese Karkulín ze střechy.

Pozdě odpoledne nás ještě čekala procházka po pobřeží zálivu. Viděli jsme lavičku, na které sedával a odpočíval Čajkovskij. Díky tomuto místu zakomponoval estonské motivy i do 5 symfonie.

25.5. Středa

Další krásné ráno a den ve škole. Dopoledne jsme absolvovali taneční workshop. Zatančili jsme si na tradiční estonské písně a vyzkoušeli si spolupráci. Po obědě nás čekalo sportovní odpoledne, kterého jsme se zúčastnili společně s žáky školy. Bylo skvělé, jak děti z partnerských zemí spolupracovaly s dětmi z místní školy a našly společný jazyk.

Po skončení soutěží nás autobus zavezl do centra. Vláčkem jsme se projeli městem, podívali se na nejznámější zákoutí. Před hradem už čekala paní průvodkyně, která nás provedla a pověděla nám o jeho historii. Hrad pochází ze 13. století a my jsme navštívili jeho útroby, věž i katakomby.

Večer jsme se prošli k lázeňskému hotelu, který je vyhlášený svými bahenními koupelemi. Místní bahno je prý velice léčivé a lidi sem kvůli němu jezdí z celého světa.

26.5. Čtvrtek

Čekal nás den v hlavním městě. Od rána se stahovala mračna a nakonec to byl jediný den, kdy jsme zažili déšť. Nepršelo ale celý den, takže jsme nakonec mohli absolvovat prohlídku historického centra bez pláštěnek. Autobusem jsme se jeli podívat na národní hudební stadion, kde se konají všechny významné folklórní, taneční a hudební události. Na pódium se v jednu chvíli vejde až 25 000 účinkujících. Po procházce městem jsme se zastavili v nejstarší kavárně v Tallinnu- Maiasmokk. V kavárně se nachází i výstava tradičních figurek z marcipánu a my jsme měli možnost si každý jednu vytvořit.

Po vydatném obědě jsme zamířili do skanzenu pod holým nebem – Rocca al Mare. Nacházejí se zde tradiční obydlí od roku 1000 až do současnosti. Cestou domů jsme se stavili ještě na vápencovém útesu, který v době ledové odděloval pevninu od ledu a zachoval se až do dnešní doby.

27.5. Pátek

Den jsme začali návštěvou krajského úřadu a setkáním s paní starostkou. Paní starostka nám vysvětlila, jak funguje samospráva v kraji Ridala a čím je tento kraj zvláštní a známý.

Následovala návštěva jednoho z nejstarších kamenných kostelů v Estonsku, kde jsme měli možnost podívat se i do věže. Charakteristikou zdejšího kostela je dřevěný oltář  ze 16. století.

Čekal nás poslední den ve škole. Připravili a prezentovali jsme plakáty na téma umění. Náš plakát jsme zaměřili na lidové umění a folklor a přiblížili tak ostatním, jak to u nás kdysi chodilo.

Před obědem ve vesničce Altmoisa jsme navštívili vesničku Kiideva. V roce 2015 byla vyhlášena jako jedna z 10 nejhezčích vesnic v Estonsku a musíme přiznat, že opravdu byla kouzelná. Paní průvodkyně nám řekla něco o její historii a pak jsme v krátkém workshopu vytvořili pohledy z místních květin.

Po obědě jsme se byli podívat v Haapsalu v místním muzeu pletení – Pitsikeskus. Pletení je v Estonsku hodně populární, vyučuje se i ve školách a je součástí závěrečných zkoušek. Jednotlivé kraje si vytvářejí vlastní vzory a pyšní se ručně vyráběnými výrobky.

Den jsme ukončili ve škole, kde pro nás byla připravena slavnostní umělecká prohlídka. Zapojili se do ní žáci místní školy, kteří zpívali a tančili v tradičních krojích, ale také my – žáci i učitelé. My učitelé jsme prezentovali naši zemi a školu v PP prezentaci a žáci naší školy vystoupili s uměleckým přednesem básní nejvýznamnějších českých básníků. Náš program jsme ukončili písničkou Anděl od Karla Kryla. Následovalo poděkování a rozloučení s paní ředitelkou.

28.5. Sobota

Náš poslední den. Týden uběhl neuvěřitelně rychle. Dnes nás ale čekaly samé příjemné aktivity, proto jsme se moc těšili. Jako první jsme se vydali do městečka Ranajoe, kde jsme vylezli na několik věží na pozorování ptactva.

Přesunuli jsme se k řece a čekala nás vyjížďka po řekách Suitsu a Kasari. Počasí nám přálo a my jsme měli možnost pozorovat nedotčenou přírodu.

Navštívili jsme místní přírodovědné muzeum v Penijoe, kde nám pustili film o národním parku Matsalský záliv. Dozvěděli jsme se, jak je záliv důležitý pro celosvětovou migraci ptactva.

Odpoledne nás čekal zlatý hřeb programu. Jeli jsme do městečka Lihula, kde se konal hudební folklorní festival. Ten tradičně začíná průvodem od radnice a pokračuje až k místnímu amfiteátru. Tady všechny sbory celý den nacvičovaly společné vystoupení a pak se představily jednotlivě. V Estonsku je zpívání a tanec opravdu populární, taneční soubor nebo sbor funguje dokonce i ve firmách a společnostech.

Večer nás čekala poslední večeře, které se zúčastnila i paní ředitelka. Rozloučila se s námi a my jsme společně zhodnotili celý pobyt. Děti se konečně přestaly ostýchat a bavily se bezprostředně všechny mezi sebou.

Myslím, že celý výlet byl opravdu skvělý, měli jsme možnost nahlédnout do místního života a kultury a každý získal zážitky na celý život.